Blijf kijken naar de cijfers, blijf feedback ophalen en pas zo nodig je aanpak aan 

Blijven investeren en ontwikkelen

Voor het tweede jaar op rij is Accare in de top 3 geëindigd van de Vernet Health Ranking. Met een drive om te blijven verbeteren, zoekt Accare actief naar onderdelen waar het nóg beter kan. Vernet sprak met Meidina Oldenziel, manager HRM en Nathalie Bogner, consulent inzetbaarheid en verzuim (I&V) over hun aanpak voor succes.

Het afgelopen jaar heeft Accare haar verlof- en verzuimbeleid onder handen genomen. Op basis van feedback vanuit de organisatie hebben ze zaken geïdentificeerd waarop ze zich kunnen verbeteren. Tijd en aandacht was een belangrijk aspect dat kon verbeteren. In de praktijk vertraagde een verzuimcasus soms door gebrek aan tijd. Ook vanwege factor tijd waren er situaties waarin er weinig contact was tussen een verzuimende medewerker en de leidinggevende. Dat kon beter en dus introduceerde Accare de consulent inzetbaarheid en verzuim.

De consulenten I&V zijn niet alleen in beeld bij verzuim; zij besteden juist ook aandacht aan de preventieve kant. Zo organiseren ze webinars en workshops over breed uiteenlopende onderwerpen; van overgang tot financiële hulp; van pensioen inzicht tot intervisie voor starters. Accare heeft een brede providerboog die goed benaderbaar is via het intranet of het vitaliteitsdashboard. De volgende stap is het aanbod verfijnen per doelgroep. Onderwerpen als de overgang en intervisie voor starters zijn nu eenmaal niet voor iedereen relevant.

Valkuil: besparen als het goed gaat  

Het interventieaanbod blijft zich uitbreiden en richt zich meer en meer op preventie.
Accare durft hierin ook te experimenteren. Is het geen succes, dan gaat men op zoek naar iets anders.
Daarnaast heeft Accare het slim georganiseerd. Veel interventies zijn op basis van pay per use.
Financiële hulpverlening bijvoorbeeld. Dit is lang niet voor iedereen relevant en tegelijkertijd wil Accare wel zorgen dat de medewerkers, die het nodig hebben, er gebruik van kunnen maken. Door het op deze manier te organiseren, blijven de kosten binnen de perken en is er wel degelijk een goed aanbod voor diegene die het nodig heeft.

Nieuwe verzuimroute  

Waar medewerkers zich in het verleden met de app ziekmeldden, doen zij dan nu door het te delen in hun team en telefonisch contact op te nemen met de consulent I&V. Dat laatste vonden ze bij Accare best wel spannend, want je wilt niet dat mensen het gevoel krijgen dat ze zich moeten verantwoorden. In de praktijk blijkt dat de medewerkers het juist een vooruitgang vinden. Er is nu goed en voldoende contact en dat wordt gewaardeerd. Ook zorgt dit ervoor dat er sneller zicht is op waarmee een medewerker geholpen is, zodat de juiste interventie kan worden ingezet.

De centrale aandacht voor verzuim zorgt ook voor een goede helicopterview. Er is meer zicht op de ontwikkelingen per regio en locatie en bij een stijging weten de consulenten I&V vaak al in welke richting de oorzaak gevonden kan worden. Daardoor kan hier zo nodig ook snel op geacteerd worden.

Hoewel Accare het dus goed doet, verslapt de aandacht voor verzuim geen moment. Ze blijven kijken naar de cijfers, blijven feedback ophalen en passen hun aanpak zo nodig aan. De komst van de consulenten I&V zorgt bovendien voor meer expertise op dit onderwerp alsmede de aandacht die voor de medewerkers zo gewenst was.

Meer weten over deze organisatie? Bezoek de website van Accare